Hvad er reglerne for opbevaring af regnskab - få styr på de nye regler gældende fra 1. marts 2015

Patrick Larsen · 13. 12. 2014

Kravene til, hvordan dit regnskabsmateriale skal opbevares, bliver ændret pr. 1. marts 2015. Det er vigtigt, at dit regnskabsprogram lever op til de nye regler, da du i sidste ende er den, som betaler regningen, hvis det ikke er i orden. Få et overblik over, hvad kravene er til din opbevaring af regnskab, og hvilken betydning ændringerne får for dig.

Ændringerne foretages for at føre bogføringsloven up to date, så den er tidssvarende med praksis. I dag er reglen, at regnskabet, uanset om det er elektronisk eller fysisk, skal være opbevaret i Danmark, men i praksis gives der dispensation, når man anvender elektroniske løsninger, hvis serverne er placeret udenlands eller i ”skyen”.

Hvad er de kommende krav til mit regnskab?

Uanset om dit regnskab er elektronisk eller i papirform, så skal du have det tilgængeligt, så de offentlige myndigheder kan tilgå det uden større vanskeligheder.

For elektroniske regnskaber findes følgende særkrav:

Det er ligegyldigt, om dit elektroniske regnskab bliver opbevaret i Danmark eller udlandet, hvis du:

  • til enhver tid kan tilgå eller give adgang til dit regnskab fra dansk grund
  • opbevarer adgangskoder og andet relateret hertil i Danmark
  • sørger for at udskrive dit regnskab i papirform eller stille det til rådighed digitalt i et anerkendt filformat.

Hvis du opbevarer dit regnskabsprogram i papirform, skal det opbevares i Skandinavien (Danmark, Sverige, Norge, Finland eller Island).

Det vigtige at få med er, at uanset om du opbevarer dit regnskab elektronisk eller fysisk, så skal du kunne fremvise det (i papirform eller digitalt) på forlangende fra de offentlige myndigheder.

Hvad betyder ændringerne for mig?

Ændringerne skulle efter hensigten give dig som virksomhedsejer økonomiske besparelser og administrative lettelser. De økonomiske besparelser er dog mere noget, de store selskaber kommer til at drage nytte af, da de vedrører stordriftsfordele ved at have hele koncernens regnskab samlet ét sted.

De administrative lettelser vil dog også komme ejeren af den mindre virksomhed til gode, da man slipper for at skulle søge dispensation for at opbevare sit elektroniske regnskab i udlandet eller i ”skyen”.

Hvis du ikke anvender et online regnskabsprogram, så bør du overveje det, da det giver dig økonomiske besparelser i forhold til revisorer og bogholdere, da du ikke længere skal betale for, at disse bruger tid og penge på at komme ud til dig på din adresse i forbindelse med bogføring.

Vi henviser alle vores brugere til regnskabsprogrammet Billy, som er et brugervenligt regnskabsprogram. Det er gratis at prøve i 30 dage og koster kun 129 kr. pr. md. Som bruger kan du selv stå for din bogføring og sparer dermed op til 25.000 kr. om året. Læs mere her: www.billy.dk

Billy-certificerede revisorer

Fakturamanager.dk

Skævinge | $

VISMA

Herlev | $

Beierholm - Aarhus

Aarhus N |

Tasteriet

København Ø | $

JM Regnskabsservice

Aarhus C | $

PK Revision

Odense C | $$

Beierholm – Aarhus

Aarhus N | $$